انواع تجهیزات فرآوری مواد غذایی

در حالی که طیف گسترده ای از تجهیزات پردازش مواد غذایی موجود را می توان به روش های مختلف طبقه بندی و طبقه بندی کرد - به عنوان مثال، فرم محصول نهایی، نحوه عملکرد، کاربرد و غیره - این مقاله از استانداردهای صنعت پیروی می کند و آنها را بر اساس عملکردهای مربوطه گروه بندی می کند.

چرخه تولید فرآوری مواد غذایی را می توان به چند مرحله تقسیم کرد که با یک عملکرد خاص مشخص می شود و طی آن عملیات واحد جداگانه انجام می شود. به عنوان مثال، در مرحله آماده سازی، وظیفه اصلی آماده سازی مواد غذایی برای پردازش بیشتر است و برخی از عملیات واحد انجام شده شامل شستشو و جداسازی است. سایر عملکردهای ثانویه از عملکردهای اولیه چرخه تولید پشتیبانی می کنند، مانند عملیات جابجایی مواد و کنترل سیستم که مواد غذایی را بین ایستگاه های فرآیند انتقال می دهد یا به ترتیب شرایط و استانداردهای پردازش مورد نیاز را حفظ می کند.

برخی از متداول‌ترین کارکردهایی که توسط آن‌ها تجهیزات فرآوری مواد غذایی گروه‌بندی می‌شوند عبارتند از:

آماده سازی
پردازش مکانیکی
پردازش حرارتی
حفظ
بسته بندی

تجهیزات آماده سازی

همانطور که قبلاً اشاره شد، در چرخه تولید فرآوری مواد غذایی، عملیات آماده سازی اولیه بر آماده سازی مواد غذایی خام برای فرآیندهای بعدی - معمولاً پردازش مکانیکی یا شیمیایی - با جداسازی مواد مطلوب از مواد با کیفیت پایین، نامطلوب یا نامطلوب متمرکز است. با انجام این کار، تولیدکنندگان بهتر می توانند از تولید مواد غذایی و محصولات غذایی با کیفیت و یکنواخت اطمینان حاصل کنند، همچنین مواد خارجی و آلاینده هایی را که ممکن است باعث تخریب یا آسیب رساندن به مواد یا تجهیزات غذایی شوند را حذف کنند.
برخی از عملیات واحدی که تولیدکنندگان در مرحله آماده‌سازی مواد خام به کار می‌گیرند شامل تمیز کردن، مرتب‌سازی، درجه‌بندی یا لایه‌برداری (یا پوست‌گیری) است.

تجهیزات پردازش مکانیکی

عملیات پردازش مکانیکی (بدون اعمال گرما یا مواد شیمیایی) برای کاهش، بزرگ‌نمایی، همگن کردن یا تغییر شکل فیزیکی مواد غذایی جامد، نیمه جامد و مایع به کار می‌رود. با تغییر شکل و اندازه ماده غذایی، تولیدکنندگان می توانند کارایی و اثربخشی فرآیندهای بعدی را تسهیل و افزایش دهند، کیفیت کلی و خوراکی را بهبود بخشند و امکان تولید طیف وسیع تری از محصولات غذایی را فراهم کنند.

در طبقه‌بندی‌های کلی پردازش مکانیکی - یعنی کاهش اندازه، بزرگ‌کردن اندازه، همگن‌سازی - عملیات واحدهای متعددی مانند برش، شکل‌دهی و آسیاب/خرد کردن وجود دارد که در زیر آنها قرار دارند.

تجهیزات پردازش حرارتی (حفظ با استفاده از گرما)

بسته به اینکه هدف برنامه (و عملیات واحد خاص) گرم کردن یا خنک کردن مواد غذایی باشد، می توان از تجهیزات انتقال حرارت برای هدایت گرما به سمت یا دور از مواد استفاده کرد. این بخش از مقاله در درجه اول بر روی کاربردها و تجهیزاتی متمرکز خواهد بود که در جهت گرم کردن محصولات غذایی هستند، در حالی که بخش بعدی - تجهیزات نگهداری - به کاربردها و تجهیزاتی که برای خنک کردن محصولات غذایی و همچنین مواردی که برای حفظ و گسترش مواد غذایی در نظر گرفته شده اند، می پردازد. ماندگاری محصولات غذاییتجهیزات پردازش حرارتی - یعنی تجهیزاتی که غذا را گرم می کنند - نه تنها می توانند تغییرات فیزیکی در مواد غذایی، بلکه تغییرات شیمیایی، بیوشیمیایی و بیولوژیکی را نیز ایجاد کنند. این تغییرات می تواند کیفیت کلی محصولات غذایی حاصل را تغییر داده و بر کیفیت کلی آن تأثیر بگذارد - مانند تغییر ساختار شیمیایی یا افزایش طعم - و با مهار یا از بین بردن میکروارگانیسم ها یا آنزیم هایی که باعث فساد می شوند، به عنوان یک روش نگهداری عمل می کند.

تجهیزات نگهداری

همانطور که در بالا نشان داده شد، بسیاری از عملیات پردازش حرارتی مورد استفاده در صنایع فرآوری مواد غذایی دارای ویژگی های نگهدارنده هستند. اگرچه همپوشانی قابل توجهی بین تجهیزات پردازش گرما و تجهیزات نگهداری وجود دارد، بخش قبلی قبلاً دسته قبلی را پوشش می دهد - یعنی روش های حفظ (و تجهیزات مربوطه آنها) که گرما را اعمال می کنند. بنابراین، این بخش بر روی سایر روش ها، فرآیندها و تجهیزات نگهداری تمرکز خواهد کرد.
مرحله نگهداری از چرخه تولید فرآوری مواد غذایی در نهایت با هدف جلوگیری یا جلوگیری از فساد و افزایش ماندگاری محصولات غذایی است. طیف وسیعی از روش‌های نگهداری از سرد کردن تا تابش وجود دارد که هر یک برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها و آنزیم‌های موجود در مواد غذایی یا حداقل محدود کردن و کاهش فعالیت آن‌ها عمل می‌کنند.

تجهیزات بسته بندی

 پس از مراحل آماده سازی و فرآوری، مواد غذایی به طور کلی تحت یک یا چند عملیات پس از فرآوری قرار می گیرند که به تولید محصول نهایی غذایی و تکمیل چرخه تولید فرآوری غذا کمک می کند. در حالی که چندین عملیات پس از پردازش در چرخه تولید وجود دارد، این بخش بر روی عملیات و تجهیزات بسته بندی تمرکز خواهد کرد.

بسته‌بندی مواد غذایی به اشکال مختلفی در دسترس است - به عنوان مثال، جعبه، شیشه، بطری، قوطی، و غیره. بسته به نوع بسته‌بندی مورد استفاده برای بسته‌بندی مواد غذایی، عملیات بسته‌بندی و تجهیزات به کار رفته برای اجرای آنها می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. برخی از عوامل دیگری که ممکن است بر نوع تجهیزات بسته بندی به کار گرفته شده تأثیر بگذارد عبارتند از نوع و شکل محصول غذایی و شرایط نگهداری، جابجایی، توزیع و بازاریابی.

در آخر گروه صمصام در تلاش است است که بروز ترین و با کیفیت ترین دستگاه ها را در اختیار مشتریان بگذارد.

 

ارسال نظر